Zmiana czasu na zimowy

Zmiana czasu

Zmiana czasu na zimowy. Sprawdź, jak wpływa na organizm?

stosowanie czasu letniegoKażde przesunięcie zegarka z czasu letniego na zimowy sprawia, że nasz organizm zmuszony jest przestawić się na nieco inne funkcjonowanie, do którego nie jest przyzwyczajony.

Nasz organizm jest zaprogramowany do działania w określonym systemie, rutynie i każda, nawet najmniejsza zmiana zaburza jego cykl dobowy.

kontynuowane dotychczasowe ustalenia związaneMa to znaczący wpływ na jakość naszego snu, co później skutkuje jego niedoborem, problemami z zaśnięciem, płytkim oraz przerywanym snem lub odczuciem zmęczenia i senności wcześniej niż zwykle.

czas zimowyWydawałoby się, że jest to zaledwie godzina, która tak naprawdę wcale nie robi tak wielkiej różnicy. Otóż nic bardziej mylnego.

Jest to zmiana, do której nasz organizm musi przywyknąć, przestawić się na nieco inne funkcjonowanie, przez co możemy czuć się nieco bardziej rozregulowani, zmęczeni, zdekoncentrowani, nasze samopoczucie może być nieco gorsze, mogą pojawić się problemy z apetytem i ogólnie może nam brakować sił i energii.

Jest to właśnie skutek przyzwyczajania się naszego organizmu oraz nauki pracy w nowym systemie. Może minąć trochę czasu, zanim wszystko wróci do normy i zanim zaczniemy znowu normalnie funkcjonować.

 

Kiedy zmiana czasu z letniego na zimowy?

ostatnią niedzielę październikaZmiana czasu czy to z letniego na zimowy, czy z zimowego na letni niestety nie posiada jednej, stałej, ustalonej daty.

Jest to zmienne i każdego roku wypada w inny dzień. Regułą decydującą o tym, kiedy zmieniamy czas z letniego na zimowy na naszych zegarkach jest to, że zawsze odbywa się to w ostatni weekend października z soboty na niedzielę.

badania zużycia energii elektrycznejNa przykład w 2021 roku w nocy z 30 na 31 października zegarki przestawialiśmy o godzinę do tyłu, przez co spaliśmy trochę dłużej.

Natomiast w 2022 roku zmiana ta przypadnie na noc z 29 na 30 października.

Sprawa wygląda podobnie jeśli chodzi o zmianę czasu z zimowego na letni.

Odbywa się to w ostatni weekend marca, z tym że wtedy śpimy krócej, ponieważ zegarki przestawiamy o godzinę do przodu.

 

Po co nam zmiany czasu?

czas letniTemat zmiany czasu jest trochę kontrowersyjny. Są ludzie, którzy chcą, żeby owe zasady nadal obowiązywały, są również ludzie, którzy woleliby, aby zostało to zniesione.

Jest to temat, o którym dużo się dyskutuje w ostatnich latach.

Początkowo system zmiany czasu został wprowadzony z myślą o zaoszczędzeniu energii elektrycznej. Mianowicie miało to polegać na tym, że społeczeństwo kładąc się szybciej spać zużywało mniej energii, elektrycznej, mniej światła.

sezonowych zmian czasuJednakże w dzisiejszych czasach mamy dostęp do tylu urządzeń elektrycznych, że zużywamy znacznie więcej energii.

Zmiana czasu w ogóle tego nie zmienia na lepsze, przez co też ludzie zaczęli kwestionować sens przestawiania zegarków.

Coraz więcej Państw odchodzi od tego zwyczaju. W naszym kraju również prowadzone są rozmowy na ten temat, mimo tego, że jest to wydarzenie, które na stałe wprowadzono u nas w 1977 r.

 

Zmiana czasu a zdrowie. Jak na nas wpływa?

zmianą czasuZmiana czasu z pewnością nie sprzyja naszemu zdrowiu. Jest to ingerencja w ustalony już harmonogram działania naszego organizmu, któremu przestawienie się na funkcjonowanie w nowym trybie zajmuje trochę czasu.

Sen jest kluczową częścią naszego życia i jest niezmiernie ważny dla prawidłowego działania naszych narządów, naszego organizmu.

ostatnią niedzielę marcaW związku z zaburzeniem naszego  dobowego rytmu mogą pojawiać się kłopoty z jedzeniem- brak apetytu lub nadmierne przejadanie się, problemy z koncentracją, poddenerwowanie, czy senność.

Zmiana czasu ma także negatywny wpływ na nasz układ krążenia. Stwierdzono, że przy zmianie czasu z letniego na zimowy dla osób po przebytym ataku serca istnieje zwiększone ryzyko zawału.

Natomiast przy zmianie czasu z zimowego na letni zauważono, że na zawał serca narażeni są bardziej Panowie.

Dodatkowo zmiana czasu może powodować nie tylko bezsenność, ale może także przyczyniać się do zachorowań na depresję. 

oszczędzanie energiiDlatego ważne, aby w okresie tej zmiany zadbać o siebie, pozwolić organizmowi spokojnie dostosować się do nowego rytmu.

Do nowego funkcjonowania najlepiej przyzwyczajać się w miarę możliwości stopniowo, tak by był to swego rodzaju proces, a nie nagła, szybka i szokująca zmiana.

admin

Read Previous

Piwo – na co zwrócić uwagę przy kupnie dobrego piwa?

Read Next

Dosiewanie trawy po zimie – jak to zrobić?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.